Yritysblogi – hieno ajatus, mutta toteutus tökkii?

 

Mitä tehdä, jos yritysblogin perustaminen on lähtenyt räpiköiden käyntiin? Koostin kolmen kohdan listan asioista, jotka kannattaa huomioida, ennen kuin kirjoitustyö polkaistaan käyntiin.

Säännöllisesti päivittyvä yritysblogi on yksi tärkeimmistä keinoista erottautua digitaalisessa maailmassa. Hyvin laaditut tekstit vahvistavat ammattilaisimagoa ja herättävät kohderyhmien kiinnostuksen. Lisäksi niihin tarttuvat hakukoneet. Lue tästä, miten laadit tekstejä, joille lämpenevät niin ihmiset kuin robotitkin.

Monissa organisaatioissa kaikki tämä toki tiedostetaan, ja blogin perustaminen on otettu hurraa-huudoin vastaan. Entä, jos alkuinnostuksen jälkeen koittaakin karu todellisuus eikä ihmisiltä yksinkertaisesti löydy aikaa tai inspiraatiota kirjoittamiseen? Työ voi kaatua myös siihen, että kukaan ei oikeastaan edes keksi, mistä kannattaisi kirjoittaa. Kun aiheet ideoidaan lennossa ja isketään viime tingassa kiireisten asiantuntijoiden työstettäväksi, on turha odottaa suurta yleisöryntäystä verkkosivuille.

1. Aseta tavoitteet ja mieti mittarit

Pelkästä innostuksesta blogin perustamiseen ei synny menestystarinoita. Jos loikkasitte tavoitteiden määrittelyn yli, saatatte olla jo hakoteillä. Ennen kuin kirjoitustöihin ryhdytään, kannattaa istua alas ja kysyä se tärkein: miksi yritysblogi on olemassa, mitä haluamme sillä saavuttaa? Kenties tavoitteena on työnantajakuvan rakentaminen, asiantuntijoiden henkilöbrändin vahvistaminen tai nettisivuliikenteen vilkastuminen.

On päämäärä mikä tahansa, tavoitteet on kirjattava ylös ja huolehdittava siitä, että kaikilla tekijöillä on yhteneväinen käsitys siitä, mihin teksteillä tähdätään.

Alkuvaiheessa kannattaa miettiä myös numeeriset mittarit, jotka kertovat matkan varrella, onko suunta kohti tavoitteita. Tutkailkaa säännöllisesti ainakin liikenteen määrää ja yksittäisten blogitekstien lukukertoja. Lue tästä, mitä on web-analytiikka ja miksi sitä kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.

2. Määrittele kohderyhmät

Onko yrityksessänne jo määritelty asiakaspersoonat? Loistavaa, hyödyntäkää niitä blogistrategiassa. Luomalla lukijapersoonia, löydätte samalla myös hyödyllisimmät, yleisöä palvelevat, sisällöt. Muussa tapauksessa viimeistään nyt on aika pohtia seuraavia kysymyksiä: kenelle kirjoitan, mistä hän tulee, mistä hän on kiinnostunut tai millaisia ongelmia hänellä on. Eläytymällä lukijan arkeen syntyy loistavia juttuaiheita.

Älä rakenna tekstiä tylsästi sen ympärille, mitä yrityksesi tarjoaa, vaan lähde liikkeelle siitä asiasta tai ongelmasta, joka lukijalla on mahdollisesti mielessään. Tehtäväsi on tarjota siihen ratkaisu. Aitoihin, kiinnostaviin ja ajatuksia herättäviin teksteihin tartutaan.

3. Laadi sisältösuunnitelma

Onnistunut sisältömarkkinointi vaatii ehdottomasti säännöllisyyttä, ja kirjoittajien sitouttaminen työhönsä on usein yritysblogin kipupiste. Jos kirjoitusvuorot sovitaan suullisesti, unohduksia on odotettavissa ennemmin tai myöhemmin.

Jokaisella yritysblogilla tulisikin olla selkeä sisältösuunnitelma, johon on kirjattu muun muassa aiheet, julkaisupäivät, kirjoittajat, tavoitteet ja muut tärkeät yksityiskohdat. Tämä on tärkeä dokumentti, johon jokaisen tekijän on sitouduttava. Selvää sekin, että sitouttaminen on helpompaa, kun edellä mainitut kohdat eli tavoitteet ja kohderyhmät ovat kirkkaasti kaikkien mielessä. Kirjoittaja ryhtyy hommiin mielellään silloin, kun hän tietää tekevänsä tarpeellista työtä.

Joskus paras vaihtoehto kiireen keskellä on ulkoistaa yritysblogin kirjoittaminen. Ota silloin yhteys  Paperilintuun. Tarvittaessa hoidamme koko paketin: mietimme aiheet, laadimme sisältösuunnitelmat ja kirjoitamme tekstit. 

Maria Rautio

Heräsikö sinulla kysymyksiä?

Maria Rautio
Sisällöntuottaja, viestinnän ammattilainen
maria.rautio@paperilintu.fi 
Puh. + 358 44 532 3752

Laita minulle viestiä!