Suunnitteilla yritysblogi? Kirjoita tekstejä, joista tykkäävät ihmiset ja hakukoneet

Suunnitteilla yritysblogi? Kirjoita tekstejä, joista tykkäävät ihmiset ja hakukoneet

Yritysblogi on yksi verkkosivuston tärkeimmistä osa-alueista. Se tuo eloa kokonaisuuteen ja antaa äänen yritykselle. Sujuvan tekstin, tarinoiden ja kuvien kautta palvelut tulevat lähelle lukijaa. Samalla viestit, että olet aktiivisesti läsnä verkossa ja kiinnostunut kohderyhmästäsi. Hyvät tarinat erottuvat ja saavat parhaimmillaan ihmiset aktivoitumaan ostopäätöksessä. Säännöllisen ja laadukkaan sisällöntuotannon huomaavat myös hakukoneet.

Siinä missä sosiaalisen median kanavissa asiat tapahtumat silmänräpäyksessä ja vaipuvat sitten unholaan, yritysblogin tekstit jäävät talteen ja ovat myöhemmin löydettävissä vaikkapa hakukoneiden kautta. Vanhoja juttuja voi mainiosti nostaa uudelleen esille, jos esimerkiksi julkisuudessa nousee pintaan aiheeseen liittyvä keskustelu.

Saat blogiteksteille lisänäkyvyyttä, kun jaat niitä sosiaalisen median kanavissasi. Hyvät jutut liikuttavat parhaimmillaan kävijävirtaa somesta verkkosivustollesi, juuri sinne minne pitääkin. Verkkosivusto on ikioma tonttisi, jonne väki täytyy houkutella piipahdusta pidemmälle visiitille.

SEO eli hakukoneoptimointi mukaan blogiteksteihin

Kirjoittaminen on pohjimmiltaan luovaa työtä, mutta blogitekstissä ei kuitenkaan kannata liitää vapaasti. Verkossa toimiessa hakukoneoptimoinnin täytyy kuulua jokaisen kirjoittajan työkalupakkiin. Kyse ei onneksi ole kovinkaan kummallisesta asiasta vaan ainoastaan tiettyjen sääntöjen ja reunaehtojen opettelusta. Kun niitä noudattaa aikansa, hakukoneoptimoidun tekstin tuottamisesta tulee automaatio.

Tällä pienellä muistilistalla, pääset jo pitkälle hakukoneoptimoidussa kirjoittamisessa. Avaan sen jälkeen kohtia hieman tarkemmin:

  • Kirjoita sujuvaa ja virheetöntä tekstiä
  • Julkaise blogitekstejä säännöllisesti
  • Mieti tarkasti, mikä on tekstin avainsana
  • Lisää julkaisuun korkealaatuisia kuvia
  • Lisää tekstiin sisäisiä ja ulkoisia linkkejä
  • Kirjoita minimissään 300 sanaa

Kaikki arvostavat laatua

Laadukkaista ja ammattitaitoisesti tuotetuista teksteistä tykkäävät niin ihmiset kuin Googlekin. Kun tavoitteena on hyvä hakukonenäkyvyys, kiinnitä tekstikokonaisuudessa huomio virheettömyyteen, loogiseen rakenteeseen ja sujuvaan kieleen. Äidinkielen tunnilla opitut säännöt pätevät yritysblogissa: muista kappalejaot, kielioppi ja selkeät lauserakenteet.

Yritysblogi vaatii aktiivisuutta

Blogirintamalla asioita on tapahduttava joka viikko, jos tavoittelet näkyvyyttä. Jotta saavutat suositellun teksti per viikko -tahdin, satsaa suunnitteluun. Mieti aiheet huolella etukäteen, laadi julkaisuaikataulu ja jaa kirjoitusvuorot. Jos aikasi on kortilla tai talosta ei löydy tekstintekijöitä, käänny ammattikirjoittajan puoleen.

Blogiartikkeli alkaa avainsanasta

Ennen varsinaista kirjoitustyötä, määrittele tekstillesi hakusana, jolla toivot sen nousevan hakukoneessa. Tässä kohtaa kannattaa tehdä pientä salapoliisityötä: millaisilla avainsanoilla palvelujasi haetaan, mitä sanoja kilpailijoilla on käytössään? Avainsanatutkimuksen käteviä työkaluja ovat vaikkapa Google Adsin avainsanasuunnittelija, Google Trends tai Googlen Search Console. Kun oikea sana löytyy, sisällytä se otsikkoon ja ingressiin. Oleellista on, että avainsana pompahtaa esiin blogitekstin alkupäässä, sillä Google nappaa sen heti ensimmäisiltä riveiltä, ei myöhemmin. Huomioi, että saman hakusanan täytyy näkyä myös url:ssa. Muista kuitenkin välttää sanan liikaviljelyä tekstissäsi. Hakukone rankaisee toistosta ja lukija tuskastuu monotoniseen kieleen.

Google tykkää kuvista

Hyvälaatuiset kuvat ja videot ovat kovasti hakukoneiden suosiossa. Heikkolaatuiset tai aiheeseen liittymättömät kuvat puolestaan johtavat robotin harhaan. Huomaa, että kuvan julkaisukoko ei saa olla liian suuri, sillä hitaasti avautuvat sivut tipahtavat heti kärkipaikoilta. Nimeä kuvat selkeästi ja aiheeseen liittyen.

Linkeistä plussaa

Aina kuin mahdollista, yritä saada blogitekstiin mukaan sisäinen linkki tai mieluusti useampia. Muista värittää linkki niin, että se huomataan. Katse saattaa nimittäin helposti hypähtää tämän tärkeän kohdan ohi. Blogiteksteihin kannattaa lisätä myös ulkoisia linkkejä.

Ei liian lyhyttä

Google ei noteeraa sivuja, joiden sanamäärä on alle 300. Se on suunnilleen puolikas A4 tekstiä ilman rivinvaihtoa. Kun sisältöä on vähintään tämän verran, hakukone kykenee vertaamaan ja arvottamaan sisältöjä sen mukaan, miten ne vastaavat käyttäjien tekemiin hakuihin.

Arvioidaan, että Googlen hakutulokseen vaikuttavia ranking-tekijöitä on noin 200 – luku tosin elää jatkuvasti. Tekstini olkoon paitsi innoittaja blogin perustamiseen myös peruslista niistä asioista, jotka ainakin pitää huomioida tekstituotannossa. Suosittelen sukeltamaan syvemmälle hakukoneoptimointiin. Esimerkiksi yhteistyökumppanini Folcan Oy:n blogista löytyy varsin avartava ja selkokielinen artikkeli aiheesta.

Kommentoi