Nyt jos koskaan kannattaa satsata toimiviin verkkosisältöihin – miksi hyvät tekstit ovat tärkeitä?

Nyt jos koskaan kannattaa satsata toimiviin verkkosisältöihin – miksi hyvät tekstit ovat tärkeitä?

Kun yritys kilpailee huomiosta hälinän keskellä, sanoilla on paljon valtaa. Innostuin listaamaan muutamia syitä, miksi tekstit kannattaa sijoittaa markkinointiviestinnän priorisointilistan kärkipäähän.

Sanat johtavat tekoihin

Kuvittele eteesi verkkosivusto, jonka visuaalisuus herättää hetkessä huomion. Kun ensivilkaisun jälkeen kohdistat katseesi sanoihin, tapahtuu ratkaisevia asioita. Sävyltään luonteva, sujuva, kiinnostava ja kuvamaailmaa tukeva teksti kutsuu sukeltamaan syvälle sivustoon. Jos kieli töksähtelee tai lauseet laukkaavat holtittomasti, pettymykseltä ei voi välttyä. Huono kieli syö uskottavuutta ja jättää takaraivoon epäilyksen siemenen firman varsinaisesta osaamisesta.

Vain parhaat tekstit erottuvat joukosta

Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi ja taidokkaasti kirjoitetut tarinat toimivat. Tekstit ovat yksi tärkeimmistä keinoista ohjata liikennettä verkkosivustollesi. Jos jutuista huolimatta harppausta ei kuitenkaan tapahdu kävijämäärissä, syitä voi olla monia: Ehkä tekstejä tuotetaan kiireessä vailla päämäärää tai kohderyhmän tarpeet on unohdettu. Ongelma voi olla myös otsikoinnissa. Erinomainen teksti saattaa jäädä tekstitulvassa vaille ansaitsemaansa huomioita, jos kokonaisuuden kiteyttävä osa on yksinkertaisesti epäkiinnostava. Muistathan, että jokaisella organisaatiolla on hyviä tarinoita kerrottavanaan. Onnistuminen vaatii journalistista vainua, kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta ja taitoa eläytyä asiakkaan rooliin.


Google kuuluu asiaan

Tekstien merkityksestä ei voi puhua mainitsematta hakukoneoptimointia. Teknisten yksityiskohtien sokaisemana saattaa kuitenkin syntyä hengetöntä ja tiettyjä sanoja toistelevaa kieltä. Google voi toki siitäkin tykätä, mutta mitä tekstisotkusta ajattelee asiakkaasi? Hakukoneoptimointi ei sulje pois soljuvaa tekstiä tai osuvaa otsikointia. Kääntymällä  kirjoittamisen ammattilaisen puoleen varmistat, että SEO ja sujuvuus tulevat huomioiduksi samassa paketissa.

Ei kiitos huonolle sisällölle

Jatkuva ärsyketulva uuvuttaa ja aiheuttaa muisti- ja keskittymisvaikeuksia. On hyvä, että digitaalinen hyvinvointi nostaa vahvasti päätään yleisessä keskustelussa. Yhdeksi tulevaisuuden trendiksi on esimerkiksi määritelty JOMO (joy of missing out). Pääajatuksena on se, että aito ja onnelliseksi tekevä elämä tapahtuu jossain älypuhelimen ulkopuolella.

Miten tämä sitten liittyy teksteihin? Kenties siten, että yhä useampi viestin vastaanottaja on tehnyt tietoisen päätöksen konmarittaa aivojaan sisältöjen suhteen: kehnot tekstisisällöt ohitetaan suosiolla ja ajatuksia rikastaviin juttuihin tartutaan edelleen ilolla. Tekstien laatukriteerit tiukentuvat jatkuvasti, joten kirjoittamiseen on tärkeää löytyä aikaa ja ajatusta.

Ota yhteyttä, kun etsit taitavaa sisällöntuottajaa. Pistetään verkkotekstit kuntoon ja blogihommiin vauhtia!

Kommentoi